Wednesday, April 20, 2011

SIAPA YANG LEBIH ANDA YAKIN.?


Dalam suatu situasi, anda ingin bertanya kepada orang lain berkenaan bahaya arak. Anda berjumpa dengan dua orang individu. Seorang yang tidak pernah meminum arak dengan seorang lagi, peminum arak yang telah bertaubat. Lalu kedua-duanya memberitahu bahaya arak kepada anda. Orang yang baik itu akan memberitahu anda bahaya arak berdasarkan pengetahuan dan pemerhatiannya manakala peminum arak yang bertaubat tadi memberitahu anda bahaya arak berdasarkan pengetahuan dan pengalamannya.



Kita percaya akan kedua-dua orang tersebut. Tetapi siapa yang anda lebih yakin?

Lagi satu contoh mudah, sambal. Seorang makan sambal dan seorang lagi hanya melihat. Kemudian anda bertanya kepada kedua-dua mereka. Kedua-dua akan mengatakan sambal itu pedas. Seorang mengatakan sambal itu pedas kerana dia melihat dan memakannya sendiri. Dia merasa sendiri kepedasan sambal yang dimakan manakala yang seorang lagi mengatakan sambal itu pedas walhal dia hanya melihat tetapi tidak merasa sambal itu. Memeng benar sambal itu pedas tetapi siapa yang anda lebih yakin jika kedua-duanya mengatakan sambal itu pedas.?



Sebenarnya kita juga boleh kaitkan persoalan ini dalam situasi yang lain. Sebagai contoh “bercinta tanpa ada ikatan sah”(bahasa lembut). Jika datang kepada anda seorang tidak pernah bercinta dan seorang lagi pernah (bukan sedang)bercinta, menyatakan bahawa bercinta tanpa ada ikatan yang sah itu tidak menguntungkan lagi memudaratkan. Dua-dua anda akan percaya tetapi persolannya di sini siapa yang anda lebih yakin?

Penulis rugi...Pembaca juga rugi.
siapa yang beruntung???????
yang beruntung itu ialah orang yang mengambil iktibar~
WALLAHUALAM

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

KAWAN PUNYA BLOG